Belépés
FõoldalHírekKeresésOldalakNévjegyekRegisztrációBelépés
Felhasználói név
Jelszó
Elfelejtette jelszavát?
Kedvencekhez CHOPIN ÖSSZKIADÁS
2009-05-16 20:28:13

Kedvencekhez Konyakban ázó szív rejti Chopin halálokát
2009-05-16 20:10:38

Kedvencekhez Honnan meríti az erőt Chopin zenéje?
2009-05-16 20:04:32

Kedvencekhez Frédéric Francois Chopin
2009-05-16 19:59:37

Kedvencekhez Nem vetik alá DNS-vizsgálatnak Chopin szívét
2009-05-16 19:52:28

Frédéric-François Chopin

Chopin Művek

Mazuka

Keringő - Waltz

Polonéz - Polonaise

Noktürn - Nocturne

Ballada -Ballad

Scherzo

Fantázia - Fantasy

Prelűd - Prelude

Etűd - Etude

Impromptu

Écossaise

Bourrée

Boleró-Bolero

Fúga - Fuga

Szonáta - Sonata

Zongoraverseny - Piano concerto

Fórum

Fúga: A fúga (ol. Fuga, franc. és ang. Fugue, ném. Fuge) az ellenpontozó műformák közt a legjelentékenyebb, mely a századokon át fejlesztett többszólamú zenéből végül a 18. században magas színvonalra emelkedett, kiváltképen Johann Sebastian Bach és Georg Friedrich Händel műveiben.

A fúga név a latin fugere (kergetni) szóból keletkezett, mert lényege abból áll, hogy több szólam egy rövid zenei frázist vagy hosszabb-rövidebb tételt több száz ütemen keresztül, minden – főleg – rokonhangnemben ismétel; úgymond egyik a másikat pihenés nélkül kergeti, hajszolja, mialatt a többi szólam hozzájuk a kíséreti szólamokat szolgáltatja.

A fúgának legtökéletesebb formai szerkezete a négyszólamu fúga, mely a négy fő emberi hangfajra (szoprán, alt, tenor és basszus) támaszkodik. A korábbi századokban csak kétszólamu fúgák voltak divatban – s azok is az egyházi figurált éneklésből fejlődtek ki – hosszabb ideig nem is voltak egyebek, mint szoros utánzatok kánon alakjában; hol a kezdő szólamot egy másik szolgai módon utánzott, előbb egy oktáv-, később más párhuzamban is. Majd egy harmadik- és végül egy negyedik szólam is bekerült ebbe a körforgásba. Lassanként aztán szabvánnyá vált, hogy a fő dallamszólamot csak egy másik szólam utánozza, különböző, de mindig rokonhangnemben, a többi pedig azalatt a főszólamtól eltérő kísérő szólamot csatoljon hozzá olyformán, hogy a három vagy négy szólam mindig szabatos harmóniai tételeket képezzen.

Frédéric Chopin


developed by Centrumnet Systems